Flores, het groene eiland

9 september 2018 - Bajawa, Indonesië

Zaterdag 8 september

Na wederom een kort nachtje gaan we voor de 5e keer met vertraging ( Garoeda airlines is daar goed in) met een propeller  vliegtuigje de lucht in. Omdat we laag vliegen zien we de eilanden goed en passeren zo ook Lombok waar we de grote Rinjani vulkaan boven de wolken zien uitkomen.

Al snel naderen we Flores, en  na een tussenlanding in Labuan Bajo komen we aan in Ende. Vanuit de lucht lijkt het eiland mooi groen en heuvelachtig dus we zijn benieuwd. Flores is een van de kleine Sunda eilanden En zoals gezegd minder bekend bij toeristen.

Op de weg naar onze homestay laat onze chauffeur van deze dagen, Lexi, ons al regelmatig mooie plekjes zien. Inderdaad... groen!

Hans is een beetje ziek ( verkoudheid en vermoeidheid), en dat betekent sowieso dat we rustig aan doen vandaag.

We hebben een nacht geboekt in Moni, in een kleine eenvoudige homestay aan de voet van de Kelimutu vulkaan. Vulkanen domineren het eiland Flores. Maar Kelimutu is de meest bijzondere. Deze vulkaan heeft namelijk 3 kratermeren met verschillende kleuren die van tijd tot tijd ook nog veranderen.

We zien ook deze vulkaan met zonsopkomst morgenochtend als het tenminste helder is. Daar lijkt het wel op dus dat komt goed. Vandaag dus eerst even wat rust pakken want uiteindelijk hakken 3 x zo vroeg opstaan er wel in.

Net als we vanmiddag even bij willen slapen moet de lokale band blijkbaar repeteren en dat gaat echt snoeihard. Door de bastonen trillen we onder de klamboe uit. 😬

Vanavond zien we een geweldige sterrenhemel waar ik echt geen ster van kan onderscheiden ( nog niet eens grote beer) Waarschijnlijk omdat we op het zuidelijk halfrond zitten.

We vallen  in slaap met reggae muziek uit een van de 2 restaurants van het dorp. Klinkt vele malen beter...dus welterusten!

Zondag 9 september

Kelimutu kratermeren.

Wederom worden we om 4 uur opgehaald. Gelukkig wel de laatste keer deze vakantie. Maar het zou echt ook weer de moeite waard moeten zijn. Helaas blijkt de opkomst van de zon minder spectaculair dan verwacht. Dat kan ook eigenlijk niet na Bromo. Maar nog steeds mooi om te zien.

De 3 meren zijn nu blauw, turqoise en zwart.( maar die laatste ligt apart van de rest) Dat betekent dat je tussen 2 meren weinig kleurverschil ziet helaas. Maar je doet nou eenmaal niets aan de natuur. Eerder waren de meren al eens rood, groen en bijvoorbeeld wit en dat geeft natuurlijk een groot verschil te zien. Om 7 uur terug naar de homestay voor het ontbijt en dan weer op weg.

Eindbestemming vandaag is Bajawa.

Het valt me op dat de Indonesiërs op Flores een meer donkere huid hebben en haar dat meer kroest, pluist. Dat schept toch een band. 😜 We rijden door de bergen met enkele stops. Een ervan is blue stone beach. Zoals de naam vermoedt bestaat het strand uit blauwgroene stenen. Echter zijn er wel veel weggehaald door met name locals voor de verkoop. Wel een fijn plekje en we lunchen daar in gezelschap van kippen.

Rond 15 uur komen we aan in Bajawa. Hotel Happy Happy.

Weer eenvoudig maar belangrijkste voor ons is lekker warm water en liefst WiFi en Jeuh.. dat hebben we.

Op naar de Bintang!

1. Hans en Berty:
    9 september 2018
    Wederom prachtige foto's. Hans beterschap gewenst zo te zien heb je je idd ooit beter gevoeld.
  2. Margriet:
    9 september 2018
    Wat een mooie bijzondere reis en schitterende fotot’s. Beterschap Hans en geniet nog even.
  3. Els:
    12 september 2018
    Ook hele mooie foto's vanuit de lucht. Hopelijk is Hans weer opgeknapt!