Franz Jozef wandeling en Heli Hike

25 februari 2020 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Maandag 24 februari:
Wandeling Franz Josef. Vandaag besluiten we weer eens in de benen te gaan. Dus t spulleke van Berty weer op de voeten, de stokken in de aanslag en gaan met die banaan.
We lopen vandaag de Alex Knob trekking. Een klimpartij door een mooi oerbos met als het goed is wat uitzichten op de gletsjer. We lopen van 500 meter naar 1100 meter.
Waar Tongariro nog wat trappen had én je wist waar het einde was, hebben we dit nu helemaal niet. Het is pittig omdat we alleen maar moeten klauteren over rotsen en boomstammen. In de eerste instantie zijn er nog paden maar die verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Het eerste uitzichtpunt laat in ieder geval de gletsjer zien in de verte.
We komen echt een hele groep fantails tegen die ons lijken te volgen. Wat een leuke vogeltjes! Hun staart waaiert echt uit. Mooi om te zien.

En weer verder klimmen. Als we op ongeveer 900 meter komen ( begrijpen we van een andere klimmer) zien we het 2e uitzichtpunt maar kunnen we nog maar net de gletsjer onderscheiden.
We zijn inmiddels 3 uur verder en moeten nog een stuk. Hoe ver??
Omdat de bewolking met rasse schreden toeneemt besluiten we om af te dalen. Dat gaat immers ook nog wel een toer zijn denken we.
En dat blijkt ook zo te zijn.
Na ongeveer 6 uur staan we weer op de parkeerplaats bij ons huis op wielen.
Moe maar voldaan!

We willen eigenlijk nog even naar Lake Matheson rijden en we wagen het erop. Bij aankomst komen we erachter dat we na het parkeren weer een half uur moeten lopen om bij het meer te komen. We kijken elkaar aan en concluderen.. neuh! Niet nog meer lopen...
Bovendien wordt het slechter weer en vanavond is de eerste keer dat het wat regent. Geen berg meer te zien rondom ons.
Vanavond dus in de gemeenschappelijke ruimte eten, filmpje kijken en lezen
Morgen hopelijk weer droog.

Dinsdag 25 februari:
Het is droog! De bewolking trekt weg in t dal en het lijkt een mooie dag te worden voor onze geplande activiteit.
Vandaag gaan we met een helicopter naar de gletsjer, daar landen en een ijs wandeling maken van een paar uur. ( met begeleiding, want anders is het gevaarlijk)
Weer zoiets wat je niet vaak zult doen en het lijkt ons erg gaaf.
Om 11 uur worden we geïnstrueerd en krijgen we pakken en speciale schoenen.
We zien in het dorp als we de bergen wat dichterbij zien dat de sneeuw inderdaad een bruine gloed heeft. We wisten al dat de branden in Australië ook hun sporen na hebben gelaten in Nieuw Zeeland.
Ik mag voorin de helicopter, kei leuk uiteraard. Omdat we een hike gaan doen worden we vooraan op de gletsjer afgezet. Je kunt ook kiezen voor een scenic flight met een landing maar we vonden het toch leuker om ook wat te kunnen lopen daar.
We hebben een hike onder begeleiding van een gids die ons mee neemt en ons wat gletsjer spleten laat zien waar we in kunnen. En we wandelen met behulp van speciale schoenen en stokken op de sneeuw en het ijs.
De gletsjer wordt snel kleiner en waarschijnlijk kunnen er over een jaar of 10 geen gletsjer hikes meer worden gedaan.
Wat hebben we geluk met het weer. Het is kei zonnig en dat is natuurlijk wel fijner.
Na 2 uur gaan we terug naar helicopter punt en weer terug naar het dorp.

Een heel leuke ervaring rijker weer.

E kore e warewarehia e matou !Ofwel Dat vergeten we nooit meer!

1. Berty & Hans:
    25 februari 2020
    Weer een mooie ervaring opgedaan op de verdwijnende sneeuwtoppen! Dit hebben jullie weer in de pocket.

He aha te wawata a Skôn Veugeltje... ofwel Wat is de fantail toch een skôn Veugeltje
    én
    Kaore e taea te whakamaoritanga o te reo o Oirschot ... ofwel Oirschots dialect laat zich niet vertalen!
  2. Lisette:
    Whahahahahahaahahahahahahahawhaha
    Das een universele taal!
  3. Caroline:
    25 februari 2020
    Flinke trip/ klauter geweest maar wel de moeite waard zo te zien!
    Saluti oftewel proost🥂
  4. Lisette:
    25 februari 2020
    E marie ana ofwel saluti
  5. Margriet:
    25 februari 2020
    Gaaf om zo de hiking te maken.
    Hopelijk geen last van de knieën vandaag.
    Filmpje onderweg ook de moeite waard.
    Geweldig om jullie zo te volgen. 🍷
  6. Lisette:
    25 februari 2020
    Is ook leuk om zo’n blog te doen. Extra herinnering voor later. Ik maak er een boekje van..