Een kijkje in traditioneel Flores

10 september 2018 - Bajawa, Indonesië

Maandag 10 september

Vanochtend kunnen we zowaar lang uitslapen en worden we pas om 9 uur opgehaald. De omgeving van Bajawa wordt verkend. We maken een wandeling langs de voet van de Inerie vulkaan en bezoeken wat traditionele dorpjes. De Inerie vulkaan is slapende. De laatste keer dat hij is uitgebarsten was 1973.

Deze ochtend gaan we eerst even door het bamboe bos en we komen te weten hoeveel soorten bamboe er zijn en voor welke doeleinden bamboe allemaal wordt gebruikt, en dat is veel. Dan lopen we een stukje verder naar de traditionele dorpjes Ljuba en Bena. Onze gids, Theo, is een local en kan erg veel vertellen over de matriarchale cultuur van de dorpen.  Over de dominante positie van de vrouw in de stam, het feit dat alle eigendommen van de vrouw zijn en de man eigenlijk alleen de rol heeft van beschermer. De gids vertelde zijn cultuur zeer te waarderen maar ook zich als man soms een soort van slaaf te voelen.  We zien in het dorp vooral veel oude vrouwen. Geen kinderen ( die zijn naar school) en weinig mannen.

Na de lunch in Bajawa gaan we richting de hot springs van Malanage. De bron is ongeveer 40 graden en komt na een waterval samen met een koud stromend beekje. Het lijkt een hot tub met allerlei watervalletjes. We zijn helemaal alleen en dat is lekker. Nadat we ons weer hebben omgekleed gaan we wat soezig weer achterin de auto en zet Lexi ons af bij het hotel. Morgen gaan we weer verder en is de eindbestemming Ruteng.

1. Caroline:
    10 september 2018
    Wat vliegt de tijd.....
  2. Anton en Janna:
    13 september 2018
    Ik snap dat er weinig mannen zijn op Flores. Dat komt door die vele dominante vrouwen, dat kunnen wij niet aan.................
  3. Els:
    13 september 2018
    Welke vrouw zou daar nou niet willen wonen. ..