Milford Sound, Fjordland

22 februari 2020 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 22 februari: naar Milford Sound.
Iets later dan verwacht worden we opgehaald door onze shuttlebus.
Via een route die alleen toegankelijk is voor tourbusjes rijden we in 2 uur naar de boot.
De chauffeur vertelt van alles maar we kunnen er geen ‘chocolade’ van maken. Het Nieuw Zeelands Engels is niet te verstaan qua uitspraak.
( voorbeeld: stretch your legs wordt uitgesproken als strietch your liegs 😳)
We weten ook niet of de weg altijd gesloten is voor normaal verkeer óf dat het komt door de overstroming van een paar weken terug.
Wat later komen we erachter dat het laatste het geval is.
We rijden door het Fjordland Nationaal Park ( dat verstaan we dan weer wel)
Het landschap bestaat uit uitgestrekt boerenland met heel veel schapen en koeien. Die hebben het goed hier..
Veel verschillende soorten bomen waaronder bomen die op Bonzai bomen lijken. ( hoe ze heten???)
We zien ook besneeuwde bergtoppen. Nevel stijgt omhoog tussen de bergen.. dat maakt het soms een wat mystieke omgeving.
Er wonen hier behalve her en der wat farmers geen mensen.

De natuur zorgt er weer voor dat we onze ogen uitkijken.
Het Fjordland nationaal park is qua oppervlakte ongeveer zo groot als Wales.
We stoppen even bij the Mirror Lakes.. met recht zo genoemd.
Even later passeren we de 45 zuider breedtegraad , precies dus op de helft tussen Evenaar en Zuidpool. Omdat de
weg nog steeds hersteld moet worden moeten we tot 10 uur wachten. Dan laat men weer een aantal bussen door voor een bepaalde tijd. Zouden ze geen wachttijd inlassen, dan zou dit betekenen dat de wegwerkzaamheden niet kunnen opschieten. En dat betekent weer heel wat voor het toerisme. Onze chauffeur heeft koffie en koek bij zich dus dat wachten valt dan mee. Bovendien kunnen we weer wat plaatjes schieten.
Weer op weg ,met op kop van de colonne shuttle bussen een begeleidende auto , zien we de schade die de overstroming heeft aangericht op sommige plekken. Tevens zien we op sommige bergen bruin gekleurde sneeuw door de branden in Australië.

Op de boot blijken we een VIP arrangement te hebben. Past wel bij ons, vinden we. Het betekent uiteindelijk dat we een zitplaats hebben waar we een lunch kunnen eten. Lekker maar veeeel!
Daarna het dek op want we komen tenslotte voor het Fjord. Milford Sound wordt ook wel het 8e wereldwonder genoemd door bepaalde Britse auteurs alhoewel het niet die status heeft.  Het staat wel ( met het Fjordland National Park) op de werelderfgoed lijst van UNESCO.
We varen in het Fjord en zien talloze watervallen, van klein tot heel groot ( video) zoals waterval Lady Bowen, en ontmoeten zeehonden.
Ook nu hebben we geluk met het weer. Droog, en af en toe een zonnetje! Voor Milford al best wat ( de neerslag wordt in dit gebied gemeten in meters..!)en sowieso kijken we terug op weer een topdag!

Conclusie:
Mo matou ko te Fjordland te natura me te nui N ...Ofwel...Het Fjordland is voor ons natuur met een  grote N

1. Caroline:
    Adembenemend!
  2. Lisette:
    22 februari 2020
    Ja, echt! Nu morgen reisdag naar de gletsjers. Weer iets heel anders.
  3. Margriet:
    22 februari 2020
    Oprecht natuur met een grote N. Geweldig.
  4. Marion heppel:
    22 februari 2020
    Wat een voorrecht dat te mogen zien!