Tongariro Alpine Crossing

10 februari 2020 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Maandag 10 februari: De Tongariro Alpine Crossing. Om 6.30 uur worden we opgehaald dus lekker vroeg uit het mandje.

Ter voorbereiding komt ‘ het spulleke’ van Berty ruim op de voetjes tegen de eventuele blaren en we kunnen!

De route met de shuttlebus duurt ongeveer 45 minuten en we krijgen in de tussentijd wat uitleg over de route. Een gezellige chauffeur met een enigszins sarcastisch lachje..Hij weet wat ons te wachten staat..

Vanaf 1100 meter klimmen naar 1800 meter en dan weer terug naar 700 meter, 19,4 km.

Rond 8 uur starten we. Het eerste stuk is redelijk vlak, maar al snel gaan we flink stijgen. We lopen tussen Mount Tongariro en Mount Ngauruhoe door, oftewel Mount Doom uit de Lord of the Rings.(video) Het laatste stuk is echt steil. Maar als we op de top staan.. wauw.. wat een uitzicht op de prachtige Emerald Lakes. ( vulkanisch)

Na de nodige foto’s begint het dalen.. stukken lastiger dan het stijgen en een aanslag op de benen en knieën. Het laatste stuk  gaan we gelukkig de schaduw in van bosrijk gebied. Om 15.15 uur zijn we terug op de parkeerplaats, waar we om 16 uur worden opgehaald. Jeuh!

Tongariro crossing is pittig maar zeker de moeite waard en we zijn blij dat we de trekking hebben kunnen doen!

Met dank aan Janneke die ons heeft overtuigd dat stokken gebruiken niet zo suf is, Henk en  Els die ze hebben gekocht voor ons en Berty voor haar spulleke waardoor ik geen blaren heb gelopen in mijn nieuwe schoenen.

Op naar een lekker ginger biertje!

Kei a tatou ofwel ....we hebben het verdiend!

1. Caroline:
    Knap hoor!!!
    Geen spierpijn nu?
  2. Lisette:
    10 februari 2020
    Nee dat valt wel mee, Caroline. Wel een dikke(te) knie zoals gewoonlijk.
    Maar nu lekker aan de borrel!
  3. Mart Huis in 't Veld:
    10 februari 2020
    Dat ziet er erg indrukwekkend uit. hg
  4. Margot:
    10 februari 2020
    Klinkt pittig! Goed gedaan.