Naar Westport/ Punakaiki

26 februari 2020 - Westport, Nieuw-Zeeland

Woensdag 26 februari:
Deze dag gaan we vroeg op pad. Eindbestemming Westport. Onderweg willen we een aantal stops maken met leuke dingen om te zien. Langzaam gaan we dus weer naar het noorden.. 😢
De eerste stop voor koffie is in Ross, een oud goudzoekersdorpje.. met de nadruk op oud. Hier is ooit de grootste goudklomp, Honourable Roddy genoemd, gevonden. Geen goud meer te vinden natuurlijk wat wel jammer is. We hadden er meteen extra tijd in Nieuw Zeeland van gekocht.
Ons kofiiebarretje laat de vergane glorie zien, compleet met uitgedroogd koeienvel aan de muur en oude piano. De koffie met appelcake smaakt er niet minder om.
We rijden door Hokitika dat we verder overslaan, ook al zit er het National Kiwi Centre. De zeldzame kiwi’s zijn daar ondergebracht in een natuurlijk lijkende omgeving. Uit betrouwbare bron hebben we gehoord dat het een bezoek toch niet waard is.
We stoppen wel in Shantytown.
Een nagebouwd 19e eeuws goudzoekers plaatsje. Zo krijgen we een beeld van hoe het toen was. Echter is het minder levendig dan wat we hadden verwacht. Het zijn vooral gebouwen en het verhaal erachter missen we.
Dus dan richting Punakaiki. Hier vinden we the Pancake Rocks.
Dit zijn rotsen van gelaagde kalksteen die aan een stapel versteende pannenkoeken doen denken.
Wat een natuur! De aparte rotsformaties, de kracht van de beukende golven.. echt prachtig weer! ( video)
De hele route langs de ruigere westkust zou je willen stoppen om te fotograferen. Maar wat wij zien is niet te pakken op foto!
We stoppen in Westport. In tegenstelling tot de info van de wijze Maori in Best, kunnen we hier geen gloeiwormen spotten op een berg. Er is geen berg.. wel strand.
Dat gaat dan voor nu even over.
Het is warm dus tijd voor een gingerbiertje..

Kupu ano ... ofwel ...
proost maar weer!

1. Berty & Hans:
    26 februari 2020
    Dit was destijds op 'n plek langs de weg met daar tegenover een camping waar wij verbleven. Wellicht iets voor of na Westport dat weet ik niet meer? Helaas!

Jullie zitten al weer een heel eind richting Picton.. ofwel ..........
  2. Lisette:
    26 februari 2020
    Tja.. ofwel... 😢
  3. Els:
    27 februari 2020
    Lijken wel foto's uit een film. Wat een bijzondere ervaring weer.