Op zoek naar de dragon

13 september 2018 - Labuan Bajo, Indonesië

Donderdag 13 september

Vanochtend om 5 uur worden we opgehaald om naar Komodo en Rinca te gaan. Op zoek naar de dragon, oftewel de Komodo varaan. Dit reptiel is de grootse hagedis ter wereld en kan wel tot 3 meter lang worden.

We gaan op een klein bootje en zien langzaam de zon opkomen. Het is zo’n 3 uur varen vanaf Labuan Bajo. Soms varen over flinke golven en soms is het water zo glad als ijs. Dat komt dan door het koraal wat onder water ligt.

Rond 8.30 uur meren we aan bij Komodo eiland. Het is nog vroeg en gelukkig nog niet druk. We zien al snel een varaan, maar die ligt te dichtbij het info centrum. Het lijkt wel of hij ons welkom heet, dus echt wild Kun je hem niet noemen.Maar verder het nationaal park in komen we meer varanen tegen . Indrukwekkende dieren die een buffel of een paard met gemak op kunnen eten. Bij een beet heb je grote kans dat je het niet overleeft. Zijn speeksel bevat honderden bacteriën. We lopen achter een ranger aan en vinden uiteindelijk ook nog een jonkie van zo’n 3 jaar. Verder zien en horen we een kaketoe. Wel verder weg dus een foto zit er niet in. We zien wilde zwijntjes en ginifowls. ( familie van de kivit)

Na het park is het tijd om naar Pink Beach te gaan. Het strand heeft daar een roze gloed door het rode koraal wat door de golven in heel kleine stukjes op het strand terecht komt. Op sommige momenten heeft het strand inderdaad een biggenroze kleur. We gaan daar even snorkelen. Ik heb dit nog nooit gedaan en wil dit heel graag uitproberen. Maar het blijkt niet voor me weggelegd. Ik ploeter me door de golven heen en vergeet te ademen. Zowel Hans als ik krijgen regelmatig water in de mond en neigen dan te panikeren. Geen talent dus.. maar in ieder geval wel geprobeerd. Én we hebben uiteindelijk wél het koraal gezien met veel vissen.

Terug op de boot wordt er een lekkere lunch geserveerd en we genieten hier van. In de tussentijd zet de boot koers naar Rinca. Ook hier zijn varanen te zien en daarnaast apen, buffels, herten enz.

Inmiddels is het al erg warm en de Komodo’s zijn weinig actief. Die luie beesten liggen wat te lammen in de schaduw. We zien nog wel een vrouwelijke varaan die haar eieren aan het bewaken is. Dus voorzichtigheid is geboden, want we zijn niet jarig als mama boos wordt.

Het is tijd om terug te gaan naar Labuan Bajo. Lekker soezig op de boot kunnen we terugkijken op een heerlijke laatste dag in Indonesië.

Na afscheid genomen te hebben van onze guide Yoris ( hij heeft heel goed gezorgd voor die papa en die mama zoals hij ons noemt) gaan we voldaan terug maar ons hotel in de heuvels.

Morgen gaan we weer terug naar Nederland en als alles goed is komen we zaterdagochtend op Schiphol aan.

Tijd om na te gaan denken over de volgende bestemming. 😜

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anton en Janna:
    13 september 2018
    Geweldige reis die jullie hebben gedaan. Zou er ook een variant zijn waarbij je niet elke ochtend zo vroeg op moet? Een mooie afsluiting van weer een geweldige expeditie.
  2. Lisette:
    14 september 2018
    Als je Bromo wil zien bij sunrise moet je vroeg op. Komodo ook, zelfs jij. Maar de andere keren heeft te maken met vluchten. Voor luiaards als jij zijn er vast varianten.
  3. Els:
    14 september 2018
    Mooie reis hoor, maar niet voor uitslapers...? Wat is het snel gegaan. Goede terugreis