Expeditie Bromo

7 september 2018 - Surabaya, Indonesië

Donderdag 6 september

Na een nacht in een kamer die ruikt naar mottenballen, worden we om 8 uur opgehaald om in 1 uur bij een opstapplaats te komen waar we per jeep verder gaan naar Nationaal Park Bromo .

(Onderweg werden we eerst nog op een bloemenmarkt gedropt, waar we niet op zaten te wachten. Maar we wilden onze chauffeur niet beledigen dus toch maar effe de markt op.)

Dan dus achterin de jeep waar we genieten van de heerlijke odeur van uitlaatgassen.

( van mottenballen dus naar uitlaatgassen.. 😀)

Omhoog naar Bromo hebben mijn slokdarm en endeldarm van positie gewisseld in mijn lijf en pas als we boven zijn bedenken ze waar ze ook alweer thuishoren. 😜

We hebben ook volgens ons de meest bejaarde jeep. Er is niets meer wat het doet  binnenin behalve een rood lichtje dus dat ie überhaupt nog rijdt is een wonder.

Het landschap is wel bijzonder, hoor. Geen lava maar vooral stof. Door de zon krijg je mooie kleurschakeringen.

De verschillende vulkanen zie je het best van boven af, maar daar is de sunrise tour van morgenochtend  voor. We hebben weer een zeer basic hostel maar wel redelijk schoon én warm water.

Vannacht worden we om 3 uur opgehaald om naar het uitzichtpunt te gaan en hopelijk is het helder zodat de zonsopgang mooie beelden gaat geven.

Deze middag na een noedel soepje gaan we een klim maken naar een uitzichtpunt van hieraf. Ook al is het wat bewolkt, we  zien toch een mooie Bromo. En daarna is het tijd voor een Bintang! Bier is wat lastig te krijgen op Java maar Bromo is helemaal ingesteld op toeristen. Jeuh!

Vrijdag 7 september

Selemat pagi, Bromo!

Om 3 uur in het pikkedonker de jeep in richting plateau voor de sunrise. Het is koud  en ik snap nu de verkopers van sjaals, handschoenen en mutsen. Gisteren stonden zij voor het raam van het restaurant te zwaaien met hun koopwaar.

We zijn niet alleen. In colonne rijden de jeeps naar boven en er is veel commercie voor de toeristen. Goed verdienmodel..

In een stalletje eerst een kop koffie pakken en dan naar het uitkijk plateau. Daar is een soort tribune waar iedereen een plekje kan zoeken.

De hoeveelheid sterren die we zien is gigantisch.

Langzaam zien we rond 5 uur in het oosten een oranje gloed opkomen en de lucht kleuren.

Wat een unieke ervaring om de vulkanen te zien verschijnen in de vroege ochtend. We hadden dit echt niet willen missen maar het is niet goed te beschrijven in een blog.

Na zonsopkomst gaan we het dal in en lopend naar de Bromo krater. Een redelijke klim maar dan heb je ook wat. We kunnen in de krater kijken die zwaveldamp produceert. Het stinkt er naar rotte eieren maar dat doet zwavel nu eenmaal.

Terug naar het hotel voor een ontbijt en het stof van ons afspoelen en dan is het tijd om te gaan.

Surabaya airport wacht op ons.

We slapen een nachtje op Bali en gaan dan door naar Flores.

Flores is een beduidend minder toeristisch eiland dus wanneer we gebruik kunnen maken van ( werkende) WiFi is nog een verrassing.

De laatste week breekt aan...

1. Hans en Berty:
    7 september 2018
    Wat een prachtige verhalen en mooie foto's
    Geniet van jullie laatste week. Ben benieuwd naar jullie belevenissen.
  2. Els:
    12 september 2018
    Toch regelmatig afzien met die luchtjes en het vroege opstaan 😁😄