Yogyakarta en de Borobudur

3 september 2018 - Jogjakarta, Indonesië

Maandag 3 september

Gisterenavond zijn we vrij laat aangekomen in ons mooie hotel in Yogyakarta.  We moesten van Medan naar Jakarta en daar snel overstappen voor Yogyakarta. Het is dat de 2e vlucht vertraagd was anders hadden we deze gemist.

Wat een genot om na een aantal basic dagen ( lees ook vies) nu een schone plek te hebben met warm water en een wc die gewoon doortrekt. na een lange douche zijn we ons mandje in gekropen om even bij te tanken. En ondanks dat om 4 uur de imam weer het hoogste woord had ( hij leek naast ons bed te staan) hebben we goed geslapen.

Vandaag zijn we om 7 uur opgehaald om naar de Borobudur te gaan. Eerst een stuk met de auto om uit de drukke stad te komen en daarna het platteland op met de fiets. Leuk hoor!

We bezochten onderweg een lokale tofu maker, daarna een pottenbakkerijtje( ik mocht zelf ook even), en een man die van sojabonen allerlei soorten kroepoek maakte. Je helpt altijd dit soort lokale ondernemers door wat geld te doneren. Bovendien is het leuk om te zien.

Maar toen richting Borobudur. Even wat feiten:

De Borobudur is een boedistisch heiligdom dat herontdekt is in 1814 maar zelfs ouder is als Ankor Wat. ( uit het jaar 760)  Het complex ligt vlak bij de Merapi ( de meest actieve vulkaan van Indonesie). Hij staat op de werelderfgoed lijst en heeft 9 etages, met kleine stoepa’s en een grote aan de top. De kleine stoepa’s vertegenwoordigen de weg die de boeddhist af moet leggen om uiteindelijk in het Nirwana te worden opgenomen.(de grote stoepa)

Kortom, zeker de moeite waarde om te bezoeken ondanks alle verkopers van houten, glazen, nepbronzen stoepa’s rondom de tempel.

Op de terugweg zijn we even naar de lokale markt gegaan om wat fruit te proeven zoals snake fruit en dragon  fruit (wat wij al kenden uit Vietnam). Uiteindelijk hebben we afgesloten met echt een heerlijke rijsttafel.

Nog even bij terugkomst een duik genomen in “ ons “ zwembad, en dan is het zo dadelijk tijd voor een biertje.

Morgen gaan we langzaam richting de Bromo vulkaan. HIer gaan we een paar dagen over doen met allerlei tussenstops.

1. Dennis:
    3 september 2018
    Wat klinkt het allemaal lekker bekend.. Geniet ervan ..
  2. Margriet:
    3 september 2018
    Wat weer een mooie reis. Het is meegenieten. Nog een mooie tocht....
  3. Els:
    5 september 2018
    Mmm alleen voor het eten al de moeite waard. ..